Bakgrundsinformation
[Startsida]
[Handling]
[Bakgrundsinformation]
[Om Produktionen]
[Arameiska]
[Om Skådespelarna]
[Om Filmmakarna]
[Rollista]
[Biografer]
[Bilder]
[Recensioner]
[Artiklar]
[Länkar]
[Kyrkor]

KÄLLOR
Manuset skrevs av Mel Gibson i samarbete med Benedict Fitzgerald och skildrar de sista tolv timmarna i Jesus liv. Det är bearbetat utifrån en sammanslagning av de fyra evangelierna enligt Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

SPRÅK
Alla filmens karaktärer talar de språk som talades vid den aktuella tiden. Det innebär arameiska för de judiska karaktärerna, inklusive Jesus och hans lärjungar, och ”gatulatin” för romarna. Grekiska, som talades bland de intellektuella vi tiden, var inte lika relevant för berättelsen.

INSPELNINGSPLATSER
Filmen spelades helt och hållet in i Italien, i huvudsak på två olika plaster: Matera och Cincecitta Studios. Korsfästelsen filmades i staden Matera, i den basiliska regionen i södra Italien nära den plats där Pier Paolo Pasolini spelade in ”Matteusevangeliet” (1965). Jerusalem byggdes upp som en enda stor konstruktion i det berömda Cinecitta Studios utanför Rom, av produktionsdesignern Francesco Frigeri och scenografen Carlo Gervasi. Det sammansatta komplexet inkluderade templet där Jesus rättegång äger rum, den stora gården där han förhördes vid av Pilatus palats och platsen där han piskades och plågades.

DET KREATIVA TEAMET
Gibson bad fotografen Caleb Deschanel att få filmen att se ut som målningarna av den italienska barockkonstnären Caravaggio, vars målningar är berömda för att ha en levande lyster från skarpa kontraster av ljus och mörker. ”Jag tycker att hans arbeten är vackra”, säger Gibson om Caravaggio. ”De är våldsamma, mörka, andliga och har även en udda humor av något främmande i sig.” Fyrtio procent av filmen spelades in nattetid eller inomhus i dunkel för att ge effekten av att ljuset kämpar sig ut ur mörkret. Bakom kläderna ligger en minutiös research och de tillverkades för hand av den prisbelönade designern Maurizio Millenotti för att förstärka den genomgående visuella designen som Gibson ville ha i filmen med de Caravaggio-lika skuggorna av brunt, svart och beige. Även om största delen av teamet anlitades i Italien (och största delen av skådespelarna kommer från Italien och Östeuropa), var hela makeup- och frisör-teamet, under ledning av Keith Vanderlaan och Greg Cannom, handplockade från Hollywood. Gibson visste att han behövde de bästa makeup-artister i världen för att skapa den kompromisslösa och ofta hemska realismen han eftersträvade i pisk- och korsfästelsescenerna.

Information

Handling
Bakgrundsinformation
Om produktionen
Arameiska

Om skådespelarna
Om filmmakarna
Rollista
Biografer

Bilder
Recensioner
Artiklar
Länkar

Kyrkor

Kontakta
Information
Material
Länkar

Copyright: Material på denna site är framställt med tillstånd av Icon Productions Inc och Scanbox Entertaninment som distribuerar filmen i Sverige.
Rättigheter till bildmaterial och texter avseende filmen tillhör Icon Productions Inc. All information angående Kyrkor är framställt i samarbete
med Agape Sverige som handhar den svenska textgranskningen och kontakten med kyrkorna runt om i Sverige.
The Passion of the Christ visas av SF Bio. Produktion av webbsida: excite