Om Filmmakarna
[Startsida]
[Handling]
[Bakgrundsinformation]
[Om Produktionen]
[Arameiska]
[Om Skådespelarna]
[Om Filmmakarna]
[Rollista]
[Biografer]
[Bilder]
[Recensioner]
[Artiklar]
[Länkar]
[Kyrkor]

MEL GIBSON (regissör, producent, manusförfattare) föddes som sjätte barnet av elva syskon i New York, och flyttade vid tolv års ålder med familjen till Sydney, Australien. Han utbildade sig på National Institute of Dramatic Arts (NIDA) vid University of New South Wales, där hans scenframträdanden inkluderade rollen som Biff i Arthur Millers ”En handelsresandes död”. Han uppmärksammades då av regissören George Miller, som gav honom huvudrollen i ”Mad Max” (1979), lågbudgetfilmen som blev en stor succé över hela världen. Samma år spelade han den diametralt motsatta rollen som milt mentalt handikappad i ”Tim”, och belönades av australiska filminstitutets pris för Bästa manliga huvudroll. Han etablerades ytterligare som en internationell stjärna genom Peter Weirs ”Gallipoli” (1981), vilken gav honom hans andra utmärkelse för Bästa manliga huvudroll, och med Millers ”Mad Max 2: The Road Warrior” samma år. Gibson samarbetade 1982 med Weir på nytt i ”Brännpunkt Djakarta” innan han 1984 gjorde sin amerikanska debut mot Sissy Spacek i Mark Rydells ”Floden”. Men det var tveklöst hans fortsättning i den tredje ”Mad Max”-filmen (1985) och inledningen på ”Dödligt vapen”-serien (1987) som gjorde honom till den internationella superstjärna han är än i dag. I augusti 1989 bildade Gibson tillsammans med partnern Bruce Davey Icon Productions för att producera Franco Zeffirellis ”Hamlet”, för vilken Gibson belönades med William Shakespeare Award för sin huvudroll. 1993 gjorde Gibson sin regidebut med ”Mannen utan ansikte”. 1995 producerade, regisserade och medverkade Gibson i kritiker- och publiksuccén ”Braveheart”, som nominerades till tio Oscar och vann fem av statyetterna, bland annat för Bästa film och Bästa regi. För regin fick Gibson även en Golden Globe.

2000 blev Gibson den förste skådespelare att medverka i tre filmer samma år som spelade in över 100 miljoner dollar i USA. I Roland Emmerichs ”Patrioten” spelade han Benjamin Martin, en hjälte mot sin vilja som dras in i det amerikanska inbördeskriget när hans familj hotas. I ”Flykten från hönsgården” lånade Gibson som omväxling ut sin röst till tuppen Rocky, och i slutet av året spelade han rollen som den manschauvinistiske reklammannen Nick Marshall i ”Vad kvinnor vill ha” – den mest inkomstbringande romantiska komedin någonsin. För sin huvudroll nominerades Gibson till en Golden Globe. 2002 spelade han huvudrollen i M. Night Shyamalans ”Signs”, som intäktsmässigt är Mel Gibsons hittills största internationella framgång.

BENEDICT FITZGERALD (manusförfattare) arbetade i två år med Gibson på manuset till denna film. Han tillförde unika kvalifikationer till arbetet genom att först ha hyllats för sin manusbearbetning till John Hustons ”Ont blod” (1979). Han är son till den välrenommerade poeten Robert Fitzgerald, vars översättning av bland annat ”Iliaden” anses vara den mest definitiva, och Sally Fitzgerald, vars utgivningar av Flannery O'Connors brev är lika välkända. O'Connor själv, USA:s mest ärade, katolska författare, var nära vän till familjen Fitzgerald. Som manusförfattare har Fitzgerald fortsatt att specialisera sig på att bearbeta litterära förlagor. På 90-talet skrev han manusen till ”Zelda” av Pat O’Connors, Joseph Conrads ”Mörkrets hjärta”,”Med kallt blod” av Jonathan Kaplan och ”Moby Dick”. Fitzgerald arbetar för närvarande med en tysk miniserie baserad på Edward Bulwer-Lyttons roman ”Pompejis sista dagar”.

Oscarbelönade BRUCE DAVEY (producent) är president/VD/producent på Icon Productions, bolaget han bildade tillsammans med Mel Gibson 1989. I hans arbete ingår att övervaka det dagliga arbetet inom bolaget, från det kreativa till det finansiella. Davey växte upp i Sydney och inledde sin karriär inom nöjesindustrin som revisor/manager åt skådespelare och musiker. Han mötte Mel Gibson för första gången 1980, när en affärskollega som arbetade tillsammans med Gibson under inspelningen av ”Gallipoli” hänvisade honom till Davey. Några år senare, när Gibson arbetade med ”Hamlet”, bad han Davey att komma till Los Angeles för att arbeta med honom, och så föddes Icon. Davey har producerat Icon-succéer som ”Forever Young”, ”Mannen utan ansikte”, ”Maverick”, Oscarbelönade ”Braveheart”, ”Payback”, ”Felicias resa”, ”The Million Dollar Hotel”, ”Vad kvinnor vill ha”, ”We Were Soldiers” och ”The Singing Detective”. Davey har varit den drivande kraften bakom Icons pågående åtagande att producera förstklassiga familjefilmer, bland andra ”Som i en saga - en sann historia” som vann 1998 års BAFTA Award för Bästa barnfilm.

STEPHEN McEVEETY (producent) växte bokstavligt talat upp i nöjesindustrin. Som barn medverkade han i ”Den gyllene erans” TV-serier som ”Gunsmoke”, ”My Three Sons” och ”Star Trek”. Han blev influerad av sin fars framgångar som författare, regissör och producent av populära familjefilmer. McEveety följde i sin fars fotspår och började i mitten av 80-talet arbeta som assisterande regissör. Han var därefter produktionsmanager för filmer som ”Dödlig puls” och ”Mannen utan ansikte”, och medproducent till ”Hot Shots”. McEveety har för närvarande ett exklusivt produktionsavtal med Icon där han har varit verkställande producent för filmer som ”Vad kvinnor vill ha”, ”Payback” och ”Braveheart”. Hans senaste projekt för Icon är ”Paparazzi” som har premiär under 2004.

ENZO SISTI (verkställande producent) är född i Rom och har stor erfarenhet från italiensk och europeisk film. Han har arbetat med en mängd Hollywoodproduktioner som spelats in i Europa, däribland ”Ladyhawk”, ”Indiana Jones och det sista korståget”, ”The Talented Mr. Ripley” och ”Gangs of New York” - Martin Scorseses film som spelades in samtidigt som ”The Passion of The Christ” i Cinecitta.

CALEB DESCHANEL (foto) tog sin examen vid USC School of Cinema-Television 1968. 1976 vann han Silverbjörnen vid Berlins filmfestival för kortfilmen ”Trains” som han filmade och regisserade. Med hjälp av klasskamraten från USC, George Lucas, träffade Deschanel 1979 Francis Ford Coppola och arbetade som second-unit.fotograf i ”Apocalypse Now”. Samma år tog han steget upp till huvudfotograf, och imponerade inte bara på publiken med sitt foto till Coppola-producerade ”Svarta hingsten”, utan nominerades dessutom till en BAFTA Award och fick snabbt ett erkännande hos kritikerna för sin briljanta skicklighet. Deschanel blev Oscarnominerad för sitt kameraarbete i både ”Det rätta virket” (1983) och ”Den bäste” året därpå, och har sedan dess en imponerande meritförteckning med filmer som ”Anna och kungen” och ”Patrioten”. Han har dessutom regisserat flera av episoderna i David Lynchs kultförklarade TV-serie ”Twin Peaks”.

FRANCESCO FRIGERI (produktionsdesign) och CARLO GERVASI (scenografi) har arbetat tillsammans i flera av de mest prestigefulla och vackraste produktionerna inom italiensk film. Deras berömda karriär spänner över fyra decennier och mängder av olika stilar, som Franco Zeffirellis ”Så tuktas en arbigga” (1967), Luchino Viscontis ”Den oskyldige” (1976), komedin ”Får jag presentera: min mamma, herr Albin” (1978), Federico Fellinis ”Kvinnostaden” (1980), Nikita Mikhalkovs ”Svarta ögon” (1987), Giuseppe Tornatores ”Pianisten” (1998) och ”Malèna” (2000), Julie Taymors ”Titus” (1999) och Liliana Cavanis ”Ripley’s Game” (2002).

JOHN DEBNEY (kompositör) är en av de mest eftertraktade kompositörerna i Hollywood. Hans unika förmåga att skapa minnesvärd musik till alla sorters genrer, tillsammans med hans anmärkningsvärda samarbetsvilja, har gjort honom till det naturliga förstavalet hos topproducenter och regissörer. Debney skrev musiken till två av förra årets största succéer, ”Bruce den allsmäktige” och ”Elf”. Han har även tidigare arbetat tillsammans med regissören till ”Bruce den allsmäktige”, Tom Shadyac, i Jim Carrey-succén ”Liar, Liar”.

MAURIZIO MILLENOTTI (kostymdesign) har arbetat med de flesta av Italiens största regissörer, som Federico Fellini, Franco Zeffirelli, Ermanno Olmi och Giuseppe Tornatore. Han har blivit Oscarnominerad för två filmer av Zeffirelli, ”Othello” (1986) och ”Hamlet” (1990). Han har designat kostymer för teaterscenen sedan början av 70-talet och gjorde sin filmdebut 1983 i Fellinis ”Och skeppet går”. Bland Millenottis övriga filmer ses bland andra Peter Greenaways ”Arkitektens mage” (1987), Fellinis ”La voce della luna” (1990) och Tornatores ”Pianisten” (1998) och ”Malèna” (2000). Han arbetar nu med Kevin Reynolds kommande ”Tristan & Isolde”.

Flitigt samarbetande KEITH VANDERLAAN och GREG CANNOM (specialeffekt makeup) uppmärksammades 2002 för deras arbete med Ridley Scotts ”Hannibal”, där de framför allt gjorde ett imponerande arbete med att förställa Gary Oldman till oigenkännlighet. De gjorde även makeupen på Mel Gibson i ”Mannen utan ansikte” (1993) och Robert Downey Jr. i ”The Singing Detectve” (2003). Greg Cannom inledde sin karriär som assistent åt SFX makeup-legenden Rick Baker i Brian De Palmas ”Mardrömsjakten” (1977) och Joel Schumachers ”Hjälp, jag krymper” (1981), och åt Rob Bottin i Joe Dantes varulvsklassiker ”The Howling” (1981). Han har belönats med Oscar två gånger för Francis Ford Coppolas ”Dracula” (1992) och Chris Columbus ”Välkommen Mrs. Doubtfire” (1994), och har nominerats till ytterligare sex för ”Hook” (1991), ”Hoffa” (1992), ”I nöd och lust” (1995), ”Titanic” (1997), ”200-årsmannen” (1999) och ”A Beautiful Mind” (2001). Genom åren har Vanderlaan och Cannom samarbetat i uppmärksammade storfilmer som ”The Mask” (1994), ”Blade” (1998), ”Pirates of the Caribbean: Svarta pärlans förbannelse” (2003) och ”Master and Commander” (2003). Dessa imponerande meriter gjorde dem till det ideala makeupvalet i ”The Passion of The Christ”, som krävde extraordinär skicklighet för att återskapa realismen i pisk- och korsfästelsescenerna. För tillfället arbetar de med att återskapa filmhistoriens mest berömda monster i kommande storfilmen ”Van Helsing”.

Information

Handling
Bakgrundsinformation
Om produktionen
Arameiska

Om skådespelarna
Om filmmakarna
Rollista
Biografer

Bilder
Recensioner
Artiklar
Länkar

Kyrkor

Kontakta
Information
Material
Länkar

Copyright: Material på denna site är framställt med tillstånd av Icon Productions Inc och Scanbox Entertaninment som distribuerar filmen i Sverige.
Rättigheter till bildmaterial och texter avseende filmen tillhör Icon Productions Inc. All information angående Kyrkor är framställt i samarbete
med Agape Sverige som handhar den svenska textgranskningen och kontakten med kyrkorna runt om i Sverige.
The Passion of the Christ visas av SF Bio. Produktion av webbsida: excite