Om Produktionen
[Startsida]
[Handling]
[Bakgrundsinformation]
[Om Produktionen]
[Arameiska]
[Om Skådespelarna]
[Om Filmmakarna]
[Rollista]
[Biografer]
[Bilder]
[Recensioner]
[Artiklar]
[Länkar]
[Kyrkor]

Tillsammans med en fulländad rollbesättning och ett hängivet team har Oscarbelönade regissören Mel Gibson återskapat Jerusalem under sista dagen i Jesu liv, och återberättat denna eviga berättelse med kompromisslös realism och oförädlad känsla av modernt filmskapande. ”Passionen” refererar till de kvalfyllda och slutligen försonande händelserna under de sista tolv timmarna av Jesu liv, om vilka det finns fyra separata redogörelser i det nya testamentet i Bibeln, och det arv det har återspeglat under de senaste 2000 åren.
Redan på Thomas Edisons stumfilmstid var Passionen ett tema som återskapades av de mest ambitiösa filmskaparna. 1927 regisserade Cecil B. DeMille den första episka produktionen om Jesu liv och död, stumfilmen ”Konungars konung”. 1953 presenterades 20 th Century Fox den nya CinemaScope-teknologin med ”Den purpurröda manteln”, där Richard Burton spelar en romare som söker syndernas förlåtelse efter korsfästelsen. På 60-talet hade episka, bibliska filmer blivit en helt egen genre, där George Stevens skapade den mest monumentala: ”Mannen från Nasaret” (1965), med Max von Sydow i huvudrollen som Jesus.

Under samma period betraktade den italienske mästerregissören Pier Paolo Pasolini ämnet på ett helt nytt sätt med ”Matteusevangeliet”, helt och hållet inspelad med amatörskådespelare, en naturtrogen stil och med språk hämtade direkt ur Bibeln. Det blev också den mest framgångsrika filmen i Pasolinis karriär. 1970 representerades Passionen i två kulturellt sett helt motsatta musikaler: ”Godspell” och ”Jesus Christ Superstar”. På senare tid har även Martin Scorsese återskapat Jesus sista dagar i hans egna, kontroversiella ”Kristi sista frestelse”.

Men aldrig tidigare har någon filmskapare försökt återge denna berättelse om passionerad uppoffring med sådan intensivt fokuserad, filmisk detaljrikedom och realism. För Mel Gibson var det dröm som gick i uppfyllelse med att få göra verklighet av en sådan film, med en betydande del av sin egen passion liksom sina kollegor på Icon, Bruce Davey och Steve McEveety.

”Min avsikt med den här filmen var att skapa ett bestående verk och att stimulera till seriös eftertanke och reflektion hos skiftande publik med alla sorters bakgrund,” säger Gibson. ”Min yttersta önskan är att denna berättelses budskap om enormt mod och uppoffring kan inspirera till tolerans, kärlek och förlåtande. Vi är verkligen i stort behov av dessa värden i världen i dag.”

Gibson påbörjade sin research för projektet för över tolv år sedan, när han själv befann sig i en själslig kris som fick honom att pröva sin egen tro på nytt, och i synnerhet att begrunda lidandets, smärtans, förlåtelsens och försoningens natur. Gibson, som senast som regissör gav liv åt 1200-talets Skottland i Oscarbelönade ”Braveheart”, insåg att han nu hade en unik möjlighet att placera sitt skapande där det ligger närmast hans hjärta. Han föreställde sig hur han skulle utnyttja allt det som modern filmteknologi har att erbjuda för att återge sin bild av Passionen. Gibson skrev manuset tillsammans med Benedict Fitzgerald, som skrev troget från Evangelierna enligt Matteus, Markus, Lukas och Johannes, som är manusets huvudkällor. Trots det insåg Gibson att han var på väg in i ett enormt outforskat, artistiskt territorium – in i den värld där konsten, berättandet och den personliga hängivelsen möts. ”När du tar dig an en berättelse som är så vida känd och som är uppfattad på så många olika sätt, är det enda du kan göra att bevara den så trovärdig som möjligt och att uttrycka den på ditt eget kreativa sätt. Det var det jag försökte göra.”

Om beslutet att belysa den fysiska realismen säger Gibson: ”Jag ville verkligen uttrycka den enorma uppoffringen, liksom oerhörda skräcken i den. Men jag ville även ha en film med stunder av verklig lyrism och skönhet, och bestående känsla av kärlek eftersom det i det yttersta är en berättelse om tro, hopp och kärlek. Det är, enligt mitt sätt att se det, den främsta berättelse vi någonsin kan berätta.”

Information

Handling
Bakgrundsinformation
Om produktionen
Arameiska

Om skådespelarna
Om filmmakarna
Rollista
Biografer

Bilder
Recensioner
Artiklar
Länkar

Kyrkor

Kontakta
Information
Material
Länkar

Copyright: Material på denna site är framställt med tillstånd av Icon Productions Inc och Scanbox Entertaninment som distribuerar filmen i Sverige.
Rättigheter till bildmaterial och texter avseende filmen tillhör Icon Productions Inc. All information angående Kyrkor är framställt i samarbete
med Agape Sverige som handhar den svenska textgranskningen och kontakten med kyrkorna runt om i Sverige.
The Passion of the Christ visas av SF Bio. Produktion av webbsida: excite